Lenfadenopati, lenf bezlerinin şişerek anormal büyüklüğe ulaşması anlamına gelen tıbbi bir terimdir. Lenf bezleri vücudumuzun savunma sistemine ait organlarıdır. Lenf bezleri baş-boyun, koltuk altı, kasıklar gibi yüzeyel bölgelerde yerleştiği gibi mediasten dediğimiz göğüs boşluğunda ve karın içerisinde de yaygın şekilde bulunurlar. Normal şartlarda lenf bezlerinin büyüklüğü 1 cm’ nin altındadır. Ancak anormal bir durum olduğunda büyüme gösterirler. Lenf bezlerinin büyümesine neden olan hastalıklar çok çeşitlidir. Bu hastalık gruplarını yelpazeye benzetecek olursak bir ucunda kendi kendine bile düzelebilecek olan viral enfeksiyonlar vardır. Diğer uçta ise mutlaka kemoterapi ve/veya radyoterapi gerektirecek lenfoma dediğimiz lenf bezi kanseri vardır. Dolayısı ile lenf bezi büyümesi olan birinde altta yatan nedeni bulmak için mutlaka muayene ve sonrasında bir dizi tetkik yapılması gerekmektedir.

Lenfadenopatiye neden olabilecek başlıca hastalıklar şunlardır:

1.BAKTERİYEL ENFEKSİYONLAR

2.VİRAL ENFEKSİYONLAR

3.MANTAR ENFEKSİYONLARI

4.PARAZİTER ENFEKSİYONLAR

5.LENFOPROLİFERATİF HASTALIKLAR ve KANSERLER

6.DİĞER HASTALIKLAR

NE ZAMAN HASTALIK ARAŞTIRILMALI?

Boyunda ve kasıkta çapı 1.5 cm üzerinde, koltuk altında ise 0.5 cm’ nin üzerinde olan lenf bezleri normal boyutlarda olmayıp araştırılması gerekir. Boyun bölgesi ile kulak çevresi lenf bezlerindeki büyümeler çoğunlukla iltihabi hastalıklara (enfeksiyon) bağlı olmakla birlikte özellikle antibiyotik tedavisi sonrası küçülme olmayan lenf bezi büyümelerinin araştırılmasında fayda vardır. Karın boşluğunda ve mediasten dediğimiz göğüs duvarı içindeki boşlukta ve kalp çevresinde 1.5 cm’den büyük lenf bezleri de ciddi hastalıkların belirtisi olabileceğinden titizlikle araştırılması gerekir.

Lenf bezi büyümeniz var ve ATEŞ, KİLO KAYBI, GECE TERLEMELERİ gibi bulgular eşlik ediyorsa mutlaka bir Hematoloji Uzmanına görünün!